Sattari M, Samouei R. Predicting the Performance of Faculty Members of Medical Universities in Providing Virtual Learning in the Covid-19 Pandemic in terms of Problem-Solving Methods and Their Individual Social Characteristics: A Data Mining Study. Tehran Univ Med J 2023; 80 (12) :986-991
URL:
http://tumj.tums.ac.ir/article-1-12194-fa.html
ستاری محمد، سموعی راحله. پیشبینی عملکرد اعضاء هیئتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی در ارایه آموزشهای مجازی در پاندمی کووید 19 برحسب روشهای حل مسئله و ویژگیهای فردی اجتماعی آنها: مطالعه دادهکاوی: یک گزارش کوتاه. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1401; 80 (12) :986-991
URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-12194-fa.html
1- مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (961 مشاهده)
زمینه و هدف: در پاندمی کووید 19 ارایه آموزشهای مجازی در دانشگاهها ضرورت یافت. در این راستا مطالعهای باهدف پیشبینی عملکرد اساتید در ارائه آموزشهای مجازی در پاندمی کووید 19 برحسب روشهای حل مسئله و دموگرافیک آنها انجام شد.
روش بررسی: مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 252 تن از اساتید دانشگاههای علوم پزشکی ایران از اردیبهشت 1400 تا پایان خرداد 1400 انجام شد. پرسشنامه سنجش عملکرد اعضاء هیئتعلمی در ارائه آموزشهای مجازی (89/0=α) و پرسشنامه روشهای حل مسئله (75/0=α) بهصورت مجازی اجرا شد و دادهها توسط دادهکاوی تحلیل شد.
یافتهها: عوامل مرتبط با رضایت اساتید از عملکردشان در ارائه آموزشهای مجازی عبارت بود از «امکان نظارت بر انجام تکالیف درسی»، «برقراری نظم و مقررات»، «تهیه محتوای آموزشی استاندارد»، «استفاده از محتوای چندرسانهای»، «تسلط بر نرمافزارها و محتوای چندرسانهای»، «بررسی کیفیت و کمیت یادگیری دانشجویان»، و برخی ویژگیهای رفتاری اساتید چون «خودتنظیمی، پیگیری، توافق پذیری و واقعبینی».
نتیجهگیری: عملکرد اساتید در ارائه آموزشهای مجازی، تحت تاثیر برخی عوامل رفتاری و قابلیتهای فردی موقعیتی قابلتغییر است.