دبیرخانه علوم پایه پس از انجام امتحان جامع، دانشگاههای شرکتکننده در امتحان مذکور را برحسب نمرات دانشجویان در هر درس و نیز در کلیه دروس ردهبندی مینماید. این پژوهش معتقد است که روش مورد استفاده در ردهبندی دانشگاهها در درس زبان روش درستی نیست و لذا نتایج صحیحی به دست نمیدهد.
روش بررسی: هفت دانشگاه بزرگ و کوچک انتخاب شدند. نمرات زبان کنکور سراسری دانشجویان ورودی سالهای تحصیلی 80-79، 79-1378 و نیز نمرات زبان آنان در امتحان جامع دورههای مربوطه به ترتیب از دانشگاههای مذکور و دبیرخانه علوم پایه دریافت گردید. نمرههای کنکور سراسری و امتحان جامع هر یک از دانشجویان با هم تطبیق داده شدند.
یافتهها: میــان نمره زبان کنکور سراسری و نمرات زبان امتحان جامع در مــورد کلیــه دانشگاههای مورد بررسی همبستگی معنیداری به میزان 27/0 (045/0p<) تا 69/0 (004/0p<) مشاهده گردید. به علاوه مشاهده شد علیرغم خواست دبیرخانه مبنی بر محاسبه نمرهها و ردهبندی دانشگاهها در دو گروه دانشگاههای کوچک و بزرگ، در بسیاری از دورههای امتحان جامع برخی دانشگاههایی کوچک در کنار دانشگاههایی بزرگ و بالعکس ردهبندی شدهاند.
نتیجهگیری: همین امر موجب مخدوش شدن ردهبندی دانشگاههای در درس زبان گردیده است. این پژوهش دو روش ردهبندی پیشنهاد کرده است که میتوانند این نقص موجود در ردهبندی فعلی دانشگاههای در درس زبان را تا حدی رفع نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |