زمینه و هدف: بررسی علل لغو اعمال جراحی و تلاش برای حذف و کاهش آنها موجب استفاده بهینه از منابع در ارایه خدمات جراحی میشود.
روش بررسی: پژوهش کنونی یک مطالعه اقدام پژوهی مشارکتی بوده که از فروردین تا اسفند سال 1392 در بخش اتاق عمل بیمارستان شهید رجایی تهران انجام شد. با استفاده از یک مدل مدیریت کیفیت، فرایندهای کاری بخش بهمنظور کاهش لغو اعمال جراحی استاندارد و ارتقا یافتند.
یافتهها: دلایل مربوط به جراح، ویزیت بیهوشی، عدم اتمام بهموقع جراحی پیشین و نبود تخت در بخش مراقبتهای ویژه از دلایل مهم لغو اعمال جراحی بودند. لغو اعمال جراحی با اجرای مدیریت کیفیت بهمیزان 4/32% کاهش یافت. استانداردسازی فرایندهای کاری، شناسایی مشکلات، برنامهریزی صحیح، کار تیمی و فعال نمودن کلینیکهای بیهوشی پیش از عمل جراحی از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش لغو اعمال جراحی بوده است.
نتیجهگیری: بهکارگیری یک مدل مناسب مدیریت کیفیت و اجرای درست آن منجر به افزایش بهرهوری بخش اعمال جراحی بیمارستان میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |