دوره 32، شماره 1 و 2 - ( 2-1353 )                   جلد 32 شماره 1 و 2 صفحات 26-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

پوستی عباس. کم خونی همولیتیک ناشی از پنی سیلین. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1353; 32 (1 و 2) :26-28

URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-2084-fa.html


چکیده:   (2678 مشاهده)
در جریان بعضی آزمایشات خونی، کم‌خونی همولیتیک با پنی‌سیلین باثبات رسید. نوع پنی سیلین مسئول این کم‌خونی بیشتر از نوع پنی‌سیلین G بوده که مقدار آن بطور متوسط بین 4/2-100 میلیون واحد در روز از اه تزریق داخل وریدی گزارش شده است که در نتیجه میزان گلبول‌های قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت سقوط پیدا می‌کنند. و مدت لازم برای بروز چنین عارضه‌ای بطور متوسط 39 روز به حساب آمده است. همولیز حاصله ایمونولوژیک بوده و تست کومبس مستقیم آنتی ایمونوگلوبولین G در تمام موارد مثبت نشان داده شده است. آنتی کورهای ضد پنی‌سیلین سرم گلبول‌های قرمز را اکاوتینه می‌کند. با وقفه درمان، تست کومبس منفی شده و کم‌خونی اصلاح می‌شود.بنابر این در هر بیماری که مقادیر زیادی پنی‌سیلین از راه وریدی دریافت می‌کند باید از نظر همولیزگلبول‌های قرمز مشکوک شده و سقوط میزان هموگلوبین را بررسی کرد.

متن کامل [PDF 190 kb]   (755 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Tehran University Medical Journal TUMS Publications

Designed & Developed by : Yektaweb