دوره 66، شماره 10 - ( 10-1387 )                   جلد 66 شماره 10 صفحات 779-783 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MA N A, S S, H P S, M A H. Halothane induced hepatitis: a case report. Tehran Univ Med J. 2009; 66 (10) :779-783
URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-539-fa.html
نویان ‌اشرف محمدعلی، صالحی صالح، پیروی سرشکه حمیرا، احمدپور هرسینی مسعود. هپاتیت ناشی از هالوتان: گزارش موردی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1387; 66 (10) :779-783

URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-539-fa.html


چکیده:   (3641 مشاهده)

زمینه و هدف: هپاتیت حاد از عوارض هالوتان می‌باشد که در موارد شدید با مرگ و میر 50 درصدی همراه می‌شود. به علت این عارضه استفاده از هالوتان در آمریکا و اروپا برای بیهوشی بزرگسالان ممنوع است. هر گاه بیمار به دنبال بیهوشی با هالوتان دچار ایکتر و افزایش شدید آنزیم‌های کبدی شود تشخیص هپاتیت هالوتانی مطرح می‌شود البته سایر تشخیص‌های افتراقی زردی بعد از عمل جراحی، باید بررسی و کنار گذاشته شود. هپاتیت هالوتانی درمان ندارد و بهترین راه درمان پرهیز از استفاده از هالوتان است. 

معرفی بیمار: خانم 28 ساله‌ای به‌دنبال دریافت بیهوشی با هالوتان برای سزارین، دچار هپاتیت شدید شد و بعد از یک ماه بستری و بهبود حال عمومی مرخص شد.

نتیجه‌گیری: استفاده از هالوتان در بیهوشی بزرگسالان به‌علت عوارض بالقوه آن باید مورد تجدید نظر قرارگرفته و محدود گردد.

واژه‌های کلیدی: هالوتان، بیهوشی عمومی، هپاتیت، عارضه
متن کامل [PDF 167 kb]   (1445 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Tehran University Medical Journal TUMS Publications

Designed & Developed by : Yektaweb