Khoshmohabat H, Mehdizadeh P, Ebrahimnia M, Kazemi Asl S, Dopeykar N. Designing two models for comprehensive center of excellence and center of excellence in the field of medical sciences in Iran. Tehran Univ Med J 2020; 78 (4) :197-206
URL:
http://tumj.tums.ac.ir/article-1-10533-fa.html
خوشمحبت هادی، مهدیزاده پریسا، ابراهیمنیا مهدی، کاظمی اصل سیامک، دوپیکر نورالدین. مطالعه تحلیلی-تطبیقی و ارایه دو مدل متمرکز قطبهای کلان علمی و
واحدهای برتر حوزه علوم پزشکی کشور. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1399; 78 (4) :197-206
URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-10533-fa.html
1- مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله، تهران، ایران.
3- گروه مدیریت خدمات سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله، تهران، ایران.
4- گروه قلب و عروق، مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران ایران.
چکیده: (1516 مشاهده)
زمینه و هدف: طراحی مدل سازمانی متناسب با اهداف و رسالت قطبهای علمی و مراکز برتر در حوزه علوم پزشکی بهمنظور پاسخگویی به مأموریتهای محوله بهعنوان یک ضرورت قطعی هدف پژوهش کنونی بود.
روش بررسی: پژوهش کنونی تحقیقی-کاربردی و کیفی حاضر از اردیبهشت تا بهمن 1395 در دو مرحله تطبیقی و تحلیلی انجام گرفت. مکان انجام مطالعه شامل دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز درمانی یا مرکز پژوهشی است که بهعنوان قطب علمی شناخته شدهاند. در بخش تطبیقی همه 50 قطب علوم پزشکی داخل و نمونههای مشابه در خارج از کشور و در بخش تحلیلی 10 نفر از خبرگان و مسئولان قطبهای برتر علوم پزشکی، نمونه پژوهش بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش تحلیلی مصاحبه نیمه ساختار یافته، مستندات ابلاغی وزارت بهداشت و در بخش تطبیقی بانکهای داده و سایتهای رسمی قطبها بود.
یافتهها: اطلاق واژه "مرکز برتر" برای واحدهایی که در یک یا دو حوزه از ابعاد سهگانه آموزش، پژوهش و درمان نقش ایفا میکنند و واژه " قطب علمی" برای واحدی که در هر سه بعد یادشده افزونبر مدیریت دانش ایفای نقش میکند، مورد توافق قرار گرفت. برای قطب علمی هفت مأموریت (ملی و تاحدی بینالمللی) و برای مرکز برتر پنج مأموریت متفاوت تدوین گردید. نقش وزارت بهداشت در زمینه هدایت کلان قطبها در هفت بند مورد توافق قرار گرفت. در نهایت مدل کلان سازماندهی قطبهای علمی و مراکز برتر در سطح وزارت، دانشگاهها طراحی و ارایه شد.
نتیجهگیری: اصلاح ساختار تولیت قطبها در وزارت، وحدت فرماندهی در سطح عالی مدیریت قطبها با تشکیل و سازماندهی مجدد وظایف و اختیارات شورای عالی قطبها و ایجاد یک ارتباط نظاممند با وزارت و معاونتهای مربوط بخشی از الزامات تحقق نقش و انجام رسالت قطبهای علمی است.