دوره 74، شماره 3 - ( خرداد 1395 )                   جلد 74 شماره 3 صفحات 212-208 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani F, Mohammadi Shahboulaghi F, Nayeri F, Dalili H, Shariat M. Assessment of educational curriculum of neonatal subspecialty in the field of challenges in neurodevelopment care. Tehran Univ Med J 2016; 74 (3) :208-212
URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-7464-fa.html
سلیمانی فرین، محمدی شاهبلاغی فرحناز، نیری فاطمه، دلیلی حسین، شریعت مامک. بررسی دوره فوق‌تخصص طب نوزادان در زمینه تغییرات لازم برنامه آموزشی طب نوزادان در زمینه مراقبت‌های تکاملی عصبی: مطالعه کیفی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1395; 74 (3) :208-212

URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-7464-fa.html


1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشکاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات شاخص‌های اجتمامی در سلامت، دانشکاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
3- پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات مادر جنین نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات تغذیه با شیر مادر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
5- پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات مادر جنین نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، mshariat@tums.ac.ir
چکیده:   (4627 مشاهده)

زمینه و هدف: این مطالعه با هدف تبیین نیازها و مهارت‌های لازم برای تربیت فوق‌تخصص طب نوزادان طراحی شد.

روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی، با تمرکز بر روش تحلیل محتوایی معمول و با اتکا به‌روش نمونه‌گیری هدفمند بر روی استادان، دستیاران سال دوم و دانش‌آموختگان رشته فوق‌تخصصی طب نوزادان در پنج سال گذشته، انجام شد. اشباع داده‌ها نیز به‌عنوان ملاک پایان مرحله جمع‌آوری داده‌ها قرار داده شد. روش جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختارمند و بحث گروهی متمرکز بود.

یافته‌ها: پاسخ‌دهندگان نظر خود را در حیطه "کفایت فردی دانش‌آموخته"، "ضعف برنامه آموزشی دوره مربوطه"، "چالش‌های آموزشی"، "نیاز به بازنگری برنامه آموزشی دوره مربوطه"، "ضرورت اصلاح نظام آموزشی پزشکی کشور" و "راهبردهای موثر در آموزش مراقبت تکاملی مغزی-عصبی" ابراز کردند.

نتیجه‌گیری: تغییر و تکمیل برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره فوق‌تخصص نوزادان در مورد مراقبت‌های تکاملی مغزی-عصبی همراه با آموزش‌های منسجم مهارت‌های بالینی مفید می‌باشد.

متن کامل [PDF 713 kb]   (1464 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش كوتاه |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb