Soleimani F, Mohammadi Shahboulaghi F, Nayeri F, Dalili H, Shariat M. Assessment of educational curriculum of neonatal subspecialty in the field of challenges in neurodevelopment care. Tehran Univ Med J. 2016; 74 (3) :208-212
URL:
http://tumj.tums.ac.ir/article-1-7464-fa.html
سلیمانی فرین، محمدی شاهبلاغی فرحناز، نیری فاطمه، دلیلی حسین، شریعت مامک. بررسی دوره فوقتخصص طب نوزادان در زمینه تغییرات لازم برنامه آموزشی طب نوزادان در زمینه مراقبتهای تکاملی عصبی: مطالعه کیفی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. 1395; 74 (3) :208-212
URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-7464-fa.html
1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشکاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات شاخصهای اجتمامی در سلامت، دانشکاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
3- پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات مادر جنین نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات تغذیه با شیر مادر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
5- پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات مادر جنین نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، mshariat@tums.ac.ir
چکیده: (3505 مشاهده)
زمینه و هدف: این مطالعه با هدف تبیین نیازها و مهارتهای لازم برای تربیت فوقتخصص طب نوزادان طراحی شد.
روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی، با تمرکز بر روش تحلیل محتوایی معمول و با اتکا بهروش نمونهگیری هدفمند بر روی استادان، دستیاران سال دوم و دانشآموختگان رشته فوقتخصصی طب نوزادان در پنج سال گذشته، انجام شد. اشباع دادهها نیز بهعنوان ملاک پایان مرحله جمعآوری دادهها قرار داده شد. روش جمعآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند و بحث گروهی متمرکز بود.
یافتهها: پاسخدهندگان نظر خود را در حیطه "کفایت فردی دانشآموخته"، "ضعف برنامه آموزشی دوره مربوطه"، "چالشهای آموزشی"، "نیاز به بازنگری برنامه آموزشی دوره مربوطه"، "ضرورت اصلاح نظام آموزشی پزشکی کشور" و "راهبردهای موثر در آموزش مراقبت تکاملی مغزی-عصبی" ابراز کردند.
نتیجهگیری: تغییر و تکمیل برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره فوقتخصص نوزادان در مورد مراقبتهای تکاملی مغزی-عصبی همراه با آموزشهای منسجم مهارتهای بالینی مفید میباشد.
نوع مطالعه:
گزارش كوتاه |